Filmele anului 2012 – Recomandări (IV)

Filmele anului 2012 – Recomandări (IV)

Continuăm cu recomandările de filme mai puţin cunoscute, dar care merită văzute, din 2012. Criteriile după care au fost selecţionate ar fi: gradul de entertainment, originalitatea poveştii/ scenariului, imaginaţia/ inventivitatea, deschiderea spre reflecţie, calitatea cinematografică (regia, montajul, jocul actorilor etc.).

lore-posterLore (dramă, război)
(r.: Cate Shortland; cu: Saskia Rosendahl, Nele Trebs)

Ce e mişto, în primul şi primul rând? Că vezi totul prin ochii cuiva crescut în spiritul nazismului, care îl adoră pe Dolfi şi chiar crede că dacă eşti blond ar trebui să ai gratuitate pe mijloacele de transport în comun. Lore, abia intrată în adolescenţă, o Mädchen bună de pus într-un calendar hitlerist (se vede din afiş, de altfel), încă mai e convinsă de victoria totală a armatei germane, deşi lumea din jur se vaită sau se cară prin munţi. Când se zvoneşte că Hitler a plecat să se întâlnească cu Thor şi Odin şi că nu se mai întoarce, Lore şi frăţiorii ei plâng cu toată jalea şi sinceritatea.

Ce e şi mai mişto: ăsta nu-i tot Weltanschauung-ul ei, în el intră un amalgam de amintiri şi senzaţii ale copilăriei-adolescenţei. (Nah, film făcut de-o femeie, ce vreţi?) Un univers tulburător, creat dintr-o filmare şi un montaj care pun accent pe detalii inedite.

Filmul este un fel de road movie (Lore şi copiii pleacă spre bunica după ce părinţii sunt arestaţi), cu momente de tensiune şi obstacole, cu învăţăminte legate de dragoste şi ură, cruzime şi inocenţă, viaţă-moarte. Un film curajos, multipremiat (dintre care premii, Saskia Rosendahl are vreo patru pentru cea mai bună actriţă), suficient de elaborat ca intrigă să nu plictisească, superb vizual, pentru cine ştie.

robot-and-frank-posterRobot & Frank (dramă, comedie, S.F.)

Bătrânelul Frank, fost spărgător de mare fineţe, începe să uite de la mână pân’la gură. „Alzheimer”, diagnostichează fii-su, îngrijorat că acesta s-ar putea să-şi lase vreo mănuşă doldora de amprente la locul faptei (e o glumă, fireşte, mucosu’ fiind un obtuz în această privinţă). Fii-sa (o Liv Tyler, cum o ştiţi, bună de pus pe rană sau oriunde) e şi ea alarmată. Ce să facă, ce sa facă? Azil? Neee, bătrânul Frank ar trece pe veşnicele plaiuri ale spărgătorilor a doua zi. Iată soluţia: îi aduc pe cap un robot humanoid, cu soft-uri medicale şi… educaţionale, care îl trezeşte la 7 dimineaţa (vai), îi aruncă la coş mâncarea nesănătoasă (grrr) şi, ca să vedeţi la ce-l mai duce mintea lui roboţească: îl şantajează pe bietul om! (Cică pentru binele lui…)

O relaţie cu năbădăi, de un comic irezistibil (fără să se ajungă la gaguri ieftine), duioasă şi gravă pe alocuri, cu răsturnări de situaţie şi de optică drăguţe, care o includ şi pe Susan Sarandon – o idilă târzioară, dar simpatică.