Filmele anului 2013 – Recomandări (III)

Filmele anului 2013 – Recomandări (III)

Continuăm cu recomandările de filme mai puțin cunoscute, dar care merită văzute, din 2013. Criteriile de selecție ar fi: gradul de entertainment, originalitatea poveștii/ a scenariului, imaginația/ inventivitatea, deschiderea spre reflecție, calitatea cinematografică (regie, montaj, jocul actorilor etc.)

rigor-mortis-posterRigor Mortis (horror, dramă, acțiune)
(r.: Juno Mak)

Filmul lui Juno Mak e un adevărat motiv de uluire. Precum Atena ieșită din capul lui Zeus, adultă și cu arme cu tot, prima producție semnată de regizorul hongkonghez face dovada unei maturități tehnice și stilistice la care unii și-ar vinde sufletul să ajungă vreodată. Și, pe cât de bine se pricep personajele lui la formule magice de chemat/alungat suflete, începem să ne punem întrebări…

Apartamentul 2442 dintr-un bloc de mahala e bântuit de spirite urâcioase, care se bucură ca niște copii când sosește ceea ce părea să le devină un tovarăș de joacă: un actor, odinioară celebru, acum animat doar de gândul sinuciderii. Dezamăgirea lor este maximă în momentul în care Yau (expert în deados, cum vom afla) îl salvează pe nefericit, dar și revolta lor e pe măsură: nu va mai fi pace în bloc. În paralel, „mătușa” Mui (în a cărei piele Hee Ching Paw intră perfect), posesoarea unei originale culturi de flori pe tavan… cu corolele în jos, își îngrijește soțul decedat cu tot felul de chestii de ți se zbârlește păru’, în ideea că o să învie cât de curând.

Vampiri, necromanție, exorcism, sacrificii umane, suflete damnate și o grotescă (dar veridică) poveste de dragoste, într-un univers indeterminabil temporal, claustrofobic (aproape că nu există exterioare), cu o atmosferă de coșmar cu totul particulară, într-un ritm de reverie (cu lentoarea unor mișcări de cameră de-a dreptul sadică) întrerupt doar de scene de luptă clasa I. Acolo unde scenariul are/ pare a avea probleme, filmul câștigă în tenebrism și absurd.

După mine, unul dintre primele cinci cele mai frumoase horror-uri asiatice (că astea și sunt, în general, cele mai, o știm cu toții).

HIDE-AND-SEEK_posterHide and Seek (Sum-bakk-og-jil) (thriller)
(r.: Jung Huh)

Dacă tot suntem la capitolul asiatici, vă propun un film sud-coreean mai ușurel, dar de un suspans nu prea egalat în ultima vreme: pentru amatorii de piste false, Hide and Seek e o desfătare.

Tot ce trebuie să știți e că-i vorba despre „oameni” care îți intră în casă fără s-o știi, ajung să locuiască acolo și uneori… chiar să te înlocuiască. Cuprins de paranoia, mai ai puțin și te gândești la paranormal. Oricum, criminalul e întotdeauna ori la câțiva pași înaintea ta, exact cât să-l vezi dispărând după colț, ori fix în spatele tău. Asta, dacă nu cumva urcați cu același lift. În caz că-i placi, marchează în dreptul ușii tale cu figuri geometrice membrii familiei (pe categorii de vârstă și sex). Mai târziu (dacă supraviețuiești), o să observi că a făcut recensământul populației în tot blocul.

După ce-ați văzut filmul ăsta, sigur veți verifica balconul, debaraua și poate chiar și frigiderul. Soțul, sau soția, va sta cu ochii pe vizor.