John Wick – Mai respiră, Keanu, mai respiră

Că ne-ai convins, gata, eș’ bun: ai tras, în filmul ăsta, cât toată gașca lu’ Brad Pitt plus cei mai prolifici nemțălăi din Fury. Și cum te insinuezi ‘mneata, ca un ninja, printre derbedei, hai că ne-ai lăsat cu respect. Dacă ne-am fi clarificat un pic mai mult de unde atâta răutate, era și mai bine.

Să-l superi pe John, mai ales după ce nevasta a trecut la cele veșnice, e dovadă de prostie (sau te-a lovit destinul). Fapt cunoscut absolut de toată lumea din film, inclusiv marele boss, șef de mafie rusească, Viggo Tarasov: „ăsta a omorât, într-un bar, trei oameni doar cu un creion”. Dar acum, că fii-su a făcut boacănă (i-a rechiziționat lu’ John a doua nevastă, un Mustang din ’69, și i-a trimis cățelu’ în lumea de dincolo), cum s-o dreagă și el, bietu’ bandit? Să-l rogi pe John pentru clemență e stupid (dar o face și pe asta, ca să ne țină pe jar). Pune preț (fo două milioane, între care mai încap încă fo două) pe capul killerului (care nu știi cum de-a ajuns așa bazat, mister mai absolut ca vodka). Mișcare înțeleaptă? Da’ de unde! John e și mai abitir, nu cruță nimic. Zbang zbang.

Cum ziceam, supărare maximă pe toată linia. Seceriș se numește: moare vreo juma de Moscovă din cauza unui cățel beagle (ce-i drept, cadou de la defunctă). Dacă încerci o întrebare, ești pus la locul tău, în scaun: ai vrut action, ai action. Așa-i convenția. Mai vrei și istorioară, eventual cu vreo răsturnare de situație? Păi, ai greșit genul. Buuun.

Dar chiar și așa, ceva nu se leagă. Și asta, pentru că scenaristul l-a mâncat să bage ironii și situații/ dialoguri/ gimmicks de comics/ mystery/ dark fantasy: John se cazează la un hotel unde sunt admiși numai criminali (de ce nu putea el să se desfășoare dacă trăgea la un motel amărât, la vreun tovarăș din copilărie sau vreo mătușă simpatică, e neverosimilă și fishy treaba). Și ca să dea interesant, băiatu’ plătește cu cocoșei de aur și se conversează „misterios” cu maître d’hotel, un personaj care zici că-i împrumutat din Familia Adams. Wtf, ppl?! Măcar dacă ar fi fost niște chestii wow. Dar nu. Tensiunea, nervu’ și drama se scurg pe sub giumbușlucăriile respective. O murit degeaba cățelu’?! Și cel mai grav: comicul, fun-ul, sunt construite separat (și li se vede fiecare cărămidă). Adică: atenție, acum râdem.

Confruntarea cu o killăreasă (dintr-un registru 007) e plasată la caterincă. Nici cum se dezvoltă, nici cum e încheie (bont) nu-ți lasă vreo clipă impresia că toată povestea ar avea vreun sens în economia întregului: tai-o, iar plotul principal va rămâne neatins. Și mai e un personaj (un fel de asociat, american, al boss-ului) care se chinuie zadarnic să-și găsească rostul în afară că îi „obligă” pe ceilalți să vorbească pe limba lui. Numa’ dume. Dar cea mai, cea mai dumă e decizia boss-ului de la un moment dat – nu pot să spun, că-i spoiler. Dar e vai.

Oricât îl întorc pe toate fețele, nu-i văd profunzimea. Că da, și un B are înțelepciunea lui, e ancorat în niște convenții cu care dacă te joci aiurea, te arzi. Ca să amesteci genuri, nu poți doar să zici ah, parcă ar merge aici să apară fantoma lu’ mama lu’ Che Guevara. Că iese parodie (cum, de altfel, îți lasă impresia și John Wick). Dacă filmul de gen (mai ales thriller action-ul) ar fi fost atât de permisiv, nu ne-am fi plictisit evăr.

Și încă ceva: oameni buni, închid ochii la stereotipul rusului din thrillere (are maximum 4-5 caracteristici, aceleași). Dar măcar cu rusa rezolvați-o într-un fel, în ideea că și rușii or să vadă filmul: decât s-o chinuiți în halul ăla (cam 10% din dialoguri sunt în rusă), mai bine băgați postsincron, sau aduceți actori ruși de la mama lor, că-s ieftini și buni. Iar să-l poreclești pe John Wick „Baba Iaga” (echivalentul lui bogeyman) e nefiresc (sau prea subtil), având în vedere că aia-i femeie.

Umflu nota pentru prestația cascadoricească a lui Keanu Reeves – face treabă bună. Și pentru apariția episodică, în rol de cleaner, a lui David Patrick Kelly (Jerry Horne din Twin Peaks).

Times New Roman este din nou pe micile ecrane, în fiecare duminică, de la ora 19:00, pe Prima TV. Dacă ai ratat episodul de duminică, urmărește-l în secțiunea Times New Roman TV.

Citește mai mult despre: John Wick Keanu Reeves Moscova