Kuki ningyo (Air Doll) – Păpușa gonflabilă care se sparge-n figuri

Trist sau nu, asiaticii sunt singurii care mai fac filme fantastice. (Fantasy-urile nu intră la capitolul fantastic.) Şi le fac al naibii de bine. Air Doll e unul dintre ele. Poate e aşa special şi pentru că e scris, editat şi regizat de acelaşi om. E genul de film care reuşeşte să te bântuie ceva vreme după ce l-ai văzut.

Nozomi e un fel de Pinocchio, numai că e de cauciuc, a costat destul de puţin pentru ce ştie să facă şi are mai multă minte. Şi pe când Pinocchio e un pierde-vară, Nozomi îşi câştigă existenţa pe post de surogat de gagică la un babalâc.

Ca şi Pinocchio, când stăpânul nu e acasă, o ia ştrengăreşte pe uliţele cu japonezi năuci şi depresivi. Aici învaţă că uneori viaţa e frumoasă, dar cam doare, că nu prea are sens, dar că nimănui nu-i pasă. Surprinzător, la aspectul ei, un singur necunoscut o confundă cu o pitziproastă şi îi desface picioarele pe un fotocopiator, ceea ce face filmul chiar şi mai fantastic.

Tot ce are ea nevoie e un pic de aer. Şi când se întâmplă să se spargă, găseşte un băiat drăguţ şi uşor autist care s-o lipească şi s-o umfle la loc. Când se plictiseşte de nemurire, croşetează în parc, crezând, în naivitatea ei, că aşa va îmbătrâni. Un bătrân uitat de moarte îi deschide apetitul pentru filozofie şi începe de una singură să scoată chestii fenomenologic-existenţialiste gen „viaţa îşi conţine propria absenţă pe care un Altul o poate umple. Lumea este însumarea Celorlalţi. Noi toţi suntem Alţii pentru alţii, fără să ştim, umplându-le viaţa.” Sartre, Heidegger și Levinas ar fi ucis pentru o astfel de păpușă.

Cum e şi de aşteptat din partea unui bărbat frustrat şi regulat consecvent de către şefi, stăpânul îşi ia o amantă – un model mai nou de păpuşă gonflabilă. Nozomi îi prinde asupra faptului, îi bate obrazul, face scene, că cică nu e genul care să facă ménage à trois. După ce- i trece şocul,  nesimţitul nu e în stare să îndruge decât că o vrea înapoi pe gagica lui, aia care stă cuminte când îi face baie şi alte chestii perverse. Fapt care o cam
dezumflă pe Nozomi, care nu se aştepta la atâta obtuzitate, după ce ea i-a ascultat frustrările ani de zile şi a stat în toate poziţiile. Bineînţeles, e fată de protocol şi nu- i spune că tot timpul ăsta ea s-a prefăcut doar că-i place. Învățătura filmului: toţi suntem nişte păpuşi gonflabile. Unii ne umflă, alţii ne-o trag.