You Again – coşmarul fără sfârşit

You Again – coşmarul fără sfârşit

Marni e răţuşca cea urâtă, care de data asta rămâne urâtă, relativ cam tot filmul. Nu că ea în sine ar fi vreo naşpotină, ci din cauză că e eclipsată de bunăciunea liceului – dacă stai să crezi ce zic americanii ăştia în filmele lor cu adolescenţi, întotdeauna există doar Una, unica, restul fiind doar nişte cópii spectrale sau doar nişte spectre. Asta, probabil fi’ncă americancele n-au auzit de Lady Gaga şi Andreea Bălan, deci imită şi ele ce văd prin şcoală.

Da, You Again e un film cu ceva clişee, dar – atenţie! – e un watchable. Nici mie nu-mi vine să cred că zic asta, având în vedere că l-am urmărit cu ochii profului hotărât să lase repetenţi… Scoasă la tablă, această modestă peliculă răspunde satisfăcător cam la toate întrebările mele (care sunt, evident, întrebări pentru clasa din care face parte). „Drama” liceencei simpatice care are neşansa să înveţe sub acelaşi acoperiş cu o ji-godess de mare clasă, iar apoi să fie ameninţată de posibilitatea de a se înrudi prin alianţă cu aceeaşi creatură, e pusă în scenă cu un umor soft, echilibrat. Conflictul e în crescendo, dar scenariul te opreşte uneori de la a prevedea pe o distanţă prea mare prin mici trucuri pe care termenul „răsturnări de situaţie” e un pic exagerat.

JJ (the beast) îi demonstrează lui Marni, acest Pierrot feminin care vrea – fără prea multă convingere – satisfacţie, dacă nu chiar răzbunare, că PR-ul (pe care Marni îl studiază din instinct de apărare) îl ai sânge, degeaba faci studii. Iar lucrurile se complică în momentul în care în ring apar Jamie Lee Curtis vs. Sigourney Weaver, rudele (mamă şi mătuşă) care reprezintă o altă generaţie a conflictului. N-aş putea susţine sus şi tare că Weaver & Curtis sunt o alegere minunată pentru rolurile astea, dar nu toată lumea e fan Alien, cum sunt eu. (Şi, ca atare, am gustat cum se cuvine poza din albumul lui Marni în care tocilara are o meduză lipită pe faţa-i îngrozită :D)

Probabil că e prea mult spus că filmul poate fi o lecţie, dar nu poţi să nu cazi de acord că traumele de genul ăsta din liceu pot să te bântuie ceva vreme.

Într-unul dintre episoadele din Married with Children, directoarea liceului în care a „învăţat” Kelly vine cu clasa la localul unde blonda e chelneriţă şi bagă textul: nu e suficient să fii popular în liceu ca să reuşeşti în viaţă. Câte fete n-ar vrea să se răzbune în felul ăsta pe splendorile care le eclipsau în liceu?

Dacă pui în balanţă faza de mai sus şi ideea lui You Again, poţi să spui chiar că ai un film uşor subversiv.