Money Monster (2016) – Banii vorbesc, neîntrebați

Da’ și ce mai vorbesc, logoree au, nu alta. Și nu mai vorbesc ca pe timpuri, omenește, ci numa’ cu „algoritmi” și alte alea, de-ți vine să dai cu ei de pereți…

Dar am priceput despre ce-i toată povestea. Că atunci când iese un pistol la iveală, se vorbește pe limba mea. Iată care-s datele. Avem emisiune TV, „Money Monster” – numai și din titlu îți dai seama că scenariștii nu iubesc televiziunea. Iar crainicul/ gazda e un cât se poate de antipatic șmecheraș, care are impresia că le știe pe toate și că toate i se cuvin, Lee Gates (George Clooney). E vedetă, ce microfonu’ lui. Și dacă, să zicem, înainte, lumea nu prea se uita la scălâmbăielile lui (dansează și face pe boxerul în ring), acum va avea de ce, fiindcă e luat ostatic de un tânăr, disperat că a pierdut toți bănuții, băgați într-o combinație la recomandarea lui Lee. Ca și mine, cu toții își doresc să-i vadă creierii împrăștiați pe monitoare. Singură regizoarea de platou, Patty (Julia Roberts), ține la el, că tre să fie și una din asta. Doar că nu ne face să ținem și noi cu ținutul ei – nu prea e timp să ne explice de ce-l place pe jeg. Că totul e în real time.

In real time? Foarte pozitiv. E un thriller alert, cum se zice, trepidant. Clooney a îmbrăcat o vestă cu exploziv, puștiul, Kyle, c-un deșt e pe buton și cu altul pe trăgaciul pistolului și zbiară că vrea răspunsuri. (În mod normal, ar fi trebuit să vrea bani, dar atunci nu aflam noi ce s-a întâmplat cu bănuțu’ țepuiților, că-s mai mulți.) Gata, am depistat victimele și urmează să aflăm cine e responsabilu’, că prea nu ne vine să credem că e o eroare de computer la mijloc, cum zic unii, să scape basma curată.

Dar, ups, am uitat să rezolvăm ceva esențial: noi cu cine ne identificăm, care-i protagonistul, care-i personajul principal, cine trage învățămintele? (Mnu, nu sunt cei pe care-i vedem la final, de-ar fi așa simplu…) Suntem făcuți minge de ping-pong. Simte Lee niște responsabilitate pentru derbedeu? Poate. Are Patty la dispoziție vreo iubire tragică-irațională, să ne strecurăm în sufletul ei? Poate. Mai e Kyle demn de interesul nostru după ce apare logodnica gravidă? Hm…

Despre ce e filmul, de fapt? Despre bulangiii de pe Wall Street? Poate. Despre mizeriile din televiziune? Posibil. Oricare ar fi răspunsul, ceva se pierde.

Jodie Foster e o minunată actriță încă de copilă, de ce i-a trebuit să se facă și regizoare? Money Monster are tot ce-i trebuie (nerv, acțiune, detectivistică aproximativ satisfăcătoare, ceva suspans), mai puțin ce contează: suflet. Un film prea serios, care vrea să spună prea multe și pierde contactul cu publicul. Păcat.

Nota e de încurajare.

Citește mai mult despre: George Clooney Julia Roberts